JAAROVERZICHT 2020

Stichting carillon Woerden heeft vier interessante vacatures openstaan. Komt u het team versterken of weet u een geschikte kandidaat? Laat het ons weten!

In eerste instantie leek 2020 een jaar als alle andere te worden. In China was een naar virus, maar dat zou wel daar blijven, leek het. Maar Covid-19 ging op wereldreis en zette het gewone leven op zijn kop. Nog steeds laat het zich niet stoppen, maar we geven de moed niet op! Carillon Woerden kan blijven spelen en verrast u met mooie muziek. Hieronder passeren de belangrijkste gebeurtenissen en bespelingen van 2020 nog een keer de revue.

Januari:

Traditiegetrouw speelde Henk Verhoef het Nieuwjaarsconcert op 11 januari, waaronder een mars.
De mars komt uit een carillonboek uit 1746, samengesteld door Johannes de Gruijtters, destijds beiaardier van de kathedraal in Antwerpen.

Vol trots heeft carillon Woerden op 27 januari de nieuwste promofilm online gezet. Met dank aan Zoom Productions Woerden, die de promo heeft gemaakt.

Februari:

Een van de vaste beiaardiers van carillon Woerden, Mathieu Polak heeft in februari een prijs gekregen. Het gaat om de Visser Neerlandia Prijs, uitgereikt door het Algemeen Nederlands Verbond, voor zijn compositie en project Chag Sameach (joodse carillonmuziek).

Lees er hier meer over.

Maart:

Covid-19 zorgt ervoor dat Nederland tot stilstand komt. In Woerden zijn van 16 maart tot en met 17 april geen bespelingen op carillon Woerden. Uiteraard klinkt wel het automatische kwartier- en uurspel. Op 26 maart verschijnt in AD Groene Hart op de voorpagina een gedicht van cabaretière en plaatsgenote Kiki Schippers.

April:

Op zaterdag 18 april heeft carillon Woerden de bespelingen weer hervat. De Telegraaf had er op 15 april al een stukje over geschreven op de Utrecht-pagina.

Hoewel de festiviteiten niet zijn doorgaan, luidden de klokken van carillon Woerden wel op 27 april en heeft Henk Verhoef tussen 11.00 en 12.00 uur een speciaal Koningsdagconcert gegeven. Hieronder kunt u kijken en luisteren naar een kleine impressie, op een vrijwel leeg Kerkplein.

Mei:

Op 5 mei moesten helaas alle festiviteiten rond 75 jaar bevrijding geannuleerd worden vanwege het coronavirus. Henk Verhoef speelde wel op carillon Woerden een bevrijdingsdagconcert.                                    .

Vanaf zaterdag 14 september 2019 startte in Maastricht de Carillonestafette. Carillons in heel veel Nederlandse plaatsen werden bespeeld op de dag van de bevrijding van die plaats. Op 7-5 was het de beurt aan Henk Verhoef op carillon Woerden.

Juni:
Helaas kon ook het Straattheaterfestival op 27 juni dit jaar geen doorgang vinden vanwege corona. Elk jaar speelt de beiaardier op carillon Woerden een vrolijke deun om de aftrap te geven voor de parade van het Straattheaterfestival. Dit jaar speelde Henk Verhoef een uur lang een concert in de geest van het Straattheaterfestival.

Eind juni is ook vol trots de vernieuwde website gepubliceerd. Veel overzichtelijker en in een fris jasje gestoken.

Juli:

Juli was een maand waarin reguliere bespelingen waren op week-, streek- en kaasmarkten. Intussen werd er druk voorbereid voor augustus en met name de aanloop naar de Woerdense Vakantieweek Wensconcerten op #carillon #Woerden eind augustus heeft veel aandacht gekregen in de pers. programma programma beethoven op 4 JULI

Augustus:

Jaaroverzicht: Zomerconcerten
Gastbeiaardiers op Carillon Woerden

In augustus hebben 4 gastbeiaardiers op #carillon #Woerden mooie concerten gegeven. Het spits werd afgebeten door Jan-Geert Heuvelman, beiaardier van Lochem. Hij heeft op zaterdag 1 augustus gespeeld en onder andere stukken uit The Sound of Music ten gehore gebracht.

+programma

Jaaroverzicht: Op 8 augustus heeft Auke de Boer mooie klanken uit #carillon #Woerden laten komen. Auke is stadsbeiaardier in Dokkum en Groningen en als beiaardier in dienst van de Rijksuniversiteit van Groningen. Hij speelde een vrolijk programma met bekende liedjes uit musicals, waaronder Anatevka, Ja zuster, nee zuster en het wereldberoemde nummer My Way.
+programma

Jaaroverzicht: Malgosia Fiebig, de bekende stadsbeiaardier van Utrecht en Nijmegen heeft op 15 augustus een concert gegeven op het #carillon in #Woerden. De muziek die zij speelde nam de luisteraars mee op reis door de Wereld. Met de klank van de klokken begonnen we in Engeland om daarna naar België te reizen. De Duitse componist Steibelt nam ons mee naar Turkije en de Amerikaanse Courter naar Barcelona. Venetiaanse Galuppi voer met ons door de kanalen en Black liet ons een Japanse Sierkwee ruiken. We eindigden in Frankrijk waar we gingen walsen!
+programma

Jaaroverzicht: En als laatste nam Gerda Peters de luisteraars mee op een muzikale reis toen zij kwam spelen op #carillon #Woerden op 22 augustus. Zij speelde onder andere werken van Gustave Fauré, Eric Satie en van een componist van Hollandse bodem, Joop Stokkermans, die een ode aan de provincie Flevoland heeft geschreven.

+programma

Hoewel de Woerdense Vakantieweek dit jaar niet door kon gaan, wilde de Stichting #Carillon #Woerden, in samenspraak met het bestuur van de Stichting Woerdense Vakantieweek, hier toch aandacht aan besteden. Dit was te horen vanaf woensdag 26 augustus tot en met zaterdag 29 augustus. Stadsbeiaardier Henk Verhoef heeft dagelijks tussen 14.00 en 15.00 uur bekende nummers gespeeld waar de meeste keren op is gestemd en die het publiek kon selecteren. Via de pers en de sociale mediakanalen van carillon Woerden is er veel publiciteit voor geweest en er is ook vaak gestemd.

Het is gebruikelijk dat een beiaardier het repertoire voor een concert kiest, maar voor deze concerten is het publiek uitgenodigd om een programma samen te stellen. Beiaardier Henk Verhoef had een Top 100-keuzemenu gemaakt met recente popmuziek en bekende nummers vanaf de jaren 1950; voor elk wat wils.

Welke artiesten stonden ook al weer op de lijst? Dat kunt u hieronder bekijken.

Pdf top 100

Veel enthousiaste mensen hadden hun stem uitgebracht middels een digitale keuzelijst. De winnaar was toch een kleine verrassing: “The Sound of Silence” van Simon and Garfunkel met 30% van de stemmen, op de voet gevolgd door “Bohemian Rhapsody” van Queen. Ramses Shaffy en Claudia de Breij bezetten de derde en vierde plek.

Pdf top 60

September:
Jaaroverzicht: Zaterdag 12-09 Streekmarktbespeling op #carillon #Woerden door Henk Verhoef. Het was ook Open Monumentendag met thema Leermonumenten. Dick Klomp speelde hierop in met nummers waarin het thema Monumenten terugkwam.
+ CV DK

Jaaroverzicht: Een tijdje geleden kreeg #carillon #Woerden een bijzonder verzoek. Een oma wilde graag met haar kleinzoon het carillon bekijken tijdens een bespeling, want hij vindt klokken heel erg leuk. Op 19-9 was het zo ver! Beiaardier Mathieu Daniel Polak was de gastheer en na de nodige uitleg mocht de jonge bezoeker ook zelf een wijsje spelen. Hij had heel vragen en vond alles even interessant. Kortom, een geslaagde rondleiding. Wilt u ook zo'n bijzondere ervaring meemaken met een exclusief bezoek aan het carillon? Informeer naar de mogelijkheden door contact op te nemen via onze site www.carillonwoerden.nl (foto speciale rondleiding).

Oktober:
Jaaroverzicht: Hoewel de Koeiemart dit jaar helaas niet door is gegaan, heeft beiaardier Henk Verhoef 21 oktober een speciaal concert gegeven op #carillon #Woerden. Daarbij heeft hij geprobeerd de sfeer van dit typisch Woerdens evenement weer te geven. Hij speelde o.a…...

November:

jc;OHVAJE;OAWHFAEFAUOW;HFA;HFUI;EWFFHREW