JAAROVERZICHT 2021

Stichting carillon Woerden heeft vier interessante vacatures openstaan. Komt u het team versterken of weet u een geschikte kandidaat? Laat het ons weten!

Nog steeds hield COVID-19 de wereld in zijn greep. Maar vanaf februari waren de vaccins beschikbaar en werd begonnen met inenten.
Hieronder passeren de belangrijkste gebeurtenissen en bespelingen van 2021 nog een keer de revue.

Januari:

Helaas kon het traditionele Nieuwjaarsconcert niet doorgaan. Wel waren er 2 bespelingen tijdens weekmarkten.

Februari:

Het was een maand van uitersten: De ene week gingen terrassen open (gecontroleerd bezoek vanwege corona), de week erop kon er geschaatst worden en waren er 2 dagen waarschuwingen vanwege respectievelijk sneeuw en dooi. Henk Verhoef deed 3 bespelingen.

Maart:

Op 11 maart vond er een nationaal eerbetoon plaats aan George Kooymans (72), gitarist en oprichter van de Haagse rockband Golden Earring. Op de 73e verjaardag van de muzikant, die onlangs liet weten dat hij lijdt aan de progressieve zenuw- en spierziekte ALS, was het de bedoeling is dat om 17.15 uur op allerlei manieren landelijk de legendarische hit Radar Love ging klinken. En carillon Woerden deed ook mee. Onze vaste beiaardier Henk Verhoef speelde zelfs een heel uur een concert met hits van de band en andere gouwe ouwes en Nederlandse artiesten. Op ons YouTubekanaal is het filmpje te zien.

April:

Helaas werden de data waarop de horeca weer open kon steeds uitgesteld, maar uiteindelijk mochten ze 28 april weer open. Daar werd uiteraard dankbaar gebruik van gemaakt. Carillon Woerden bleef trouw klinken. Henk Verhoef deed drie bespelingen in april.

Hoewel de festiviteiten wederom niet zijn doorgaan, luidden de klokken van carillon Woerden wel op 27 april en heeft Henk Verhoef tussen 11.00 en 12.00 uur een speciaal Koningsdagconcert gegeven.

Mei:

Met de bespeling op 1 mei werd de aftrap gegeven voor een nieuw seizoen Kaasmarktconcerten. In totaal stonden er 15 (AANTAL AAN HET EIND VAN HET JAAR CONTROLEREN!!) gepland voor 2021.

Op 5 mei konden helaas alle festiviteiten rond bevrijdingsdag nog steeds niet doorgaan vanwege het coronavirus. Henk Verhoef speelde wel een mooi bevrijdingsdagconcert.

En met 6 (AANTAL AAN HET EIND VAN HET JAAR CONTROLEREN!!) bespelingen luisterde het carillon de meimaand goed op.

Juni:
Helaas kon ook het Straattheaterfestival op 27 juni dit jaar geen doorgang vinden vanwege corona. Elk jaar speelt de beiaardier een vrolijke deun om de aftrap te geven voor de parade van het Straattheaterfestival. Dit jaar speelde Henk Verhoef een uur lang een concert in de geest van het Straattheaterfestival.

Eind juni is ook vol trots deze vernieuwde website gepubliceerd. Veel overzichtelijker en in een fris jasje gestoken.

Juli:

Juli was een maand waarin reguliere bespelingen waren op week-, streek- en kaasmarkten. Op 4 juli speelde Henk Verhoef een concert ter gelegenheid van het 250e geboortejaar van Ludwig van Beethoven. Intussen werd er druk voorbereid voor augustus en met name de aanloop naar de Woerdense Vakantieweek Wensconcerten op carillon Woerden eind augustus heeft veel aandacht gekregen in de pers.

Augustus:

Gastbeiaardiers op Carillon Woerden

In augustus hebben 4 gastbeiaardiers op carillon Woerden mooie concerten gegeven. Het spits werd afgebeten door Jan-Geert Heuvelman, beiaardier van Lochem. Hij heeft op zaterdag 1 augustus gespeeld en onder andere stukken uit The Sound of Music ten gehore gebracht.

Op 8 augustus heeft Auke de Boer mooie klanken uit het carillon laten komen. Auke is stadsbeiaardier in Dokkum en Groningen en als beiaardier in dienst van de Rijksuniversiteit van Groningen. Hij speelde een vrolijk programma met bekende liedjes uit musicals, waaronder Anatevka, Ja zuster, nee zuster en het wereldberoemde nummer My Way.

Malgosia Fiebig, de bekende stadsbeiaardier van Utrecht en Nijmegen heeft op 15 augustus een concert gegeven. De muziek die zij speelde nam de luisteraars mee op reis door de Wereld. Met de klank van de klokken begonnen we in Engeland om daarna naar België te reizen. De Duitse componist Steibelt nam ons mee naar Turkije en de Amerikaanse Courter naar Barcelona. Venetiaanse Galuppi voer met ons door de kanalen en Black liet ons een Japanse Sierkwee ruiken. We eindigden in Frankrijk waar we gingen walsen!

En als laatste nam Gerda Peters de luisteraars mee op een muzikale reis toen zij kwam spelen op 22 augustus. Zij speelde onder andere werken van Gustave Fauré, Eric Satie en van een componist van Hollandse bodem, Joop Stokkermans, die een ode aan de provincie Flevoland heeft geschreven.

37-Woerdense-VakantieWeek.jpg

Woerdense Vakantieweek Wensconcerten

Hoewel de Woerdense Vakantieweek dit jaar niet door kon gaan, wilde de Stichting Carillon Woerden, in samenspraak met het bestuur van de Stichting Woerdense Vakantieweek, hier toch aandacht aan besteden. Dit was te horen vanaf woensdag 26 augustus tot en met zaterdag 29 augustus. Stadsbeiaardier Henk Verhoef heeft dagelijks tussen 14.00 en 15.00 uur bekende nummers gespeeld waar de meeste keren op is gestemd en die het publiek kon selecteren. Via de pers en de sociale mediakanalen van carillon Woerden is er veel publiciteit voor geweest en er is ook vaak gestemd.

Het is gebruikelijk dat een beiaardier het repertoire voor een concert kiest, maar voor deze concerten is het publiek uitgenodigd om een programma samen te stellen. Beiaardier Henk Verhoef had een Top 100-keuzemenu gemaakt met recente popmuziek en bekende nummers vanaf de jaren 1950; voor elk wat wils.

Welke artiesten stonden ook al weer op de lijst? Dat kunt u hier bekijken.

Veel enthousiaste mensen hadden hun stem uitgebracht middels een digitale keuzelijst. De winnaar was toch een kleine verrassing: “The Sound of Silence” van Simon and Garfunkel met 30% van de stemmen, op de voet gevolgd door “Bohemian Rhapsody” van Queen. Ramses Shaffy en Claudia de Breij bezetten de derde en vierde plek. De 60 nummers waar het meest op is gestemd zijn gedurende de 4 dagen gespeeld.

September:
Zaterdag 12 september was het Open Monumentendag. Maar liefst twee beiaardiers hebben die dag gespeeld tijdens de Streekmarkt, te weten Henk Verhoef en Dick Klomp. Beiden speelden hierop in met nummers waarin het thema Monumenten terugkwam.​

logo_omd-klein.png

In augustus kreeg carillon Woerden een bijzonder verzoek. Een oma wilde graag met haar kleinzoon het carillon bekijken tijdens een bespeling, want hij vindt klokken heel erg leuk. Op 19 september was het zo ver! Beiaardier Mathieu Daniel Polak was de gastheer en na de nodige uitleg mocht de jonge bezoeker ook zelf een wijsje spelen. Hij had heel vragen en vond alles even interessant. Kortom, een geslaagde rondleiding.

Wilt u ook zo'n bijzondere ervaring meemaken met een exclusief bezoek aan het carillon? Informeer naar de mogelijkheden door contact op te nemen.

carillonbezoek_promo.jpg

Oktober:
Hoewel de Koeiemart dit jaar helaas niet door is gegaan, heeft beiaardier Henk Verhoef 21 oktober een speciaal concert gegeven. Daarbij heeft hij geprobeerd de sfeer van dit typisch Woerdens evenement weer te geven.
Ook het Stadshart heeft op ludieke wijze aandacht besteed aan de Koeiemart met de Snertweek en een filmpje.

koe-woerden-esklok.jpg

November:

Hoewel er geen feestelijkheden met publiek waren rond de Sinterklaastijd, is er door de beiaardier natuurlijk wel aandacht aan besteed. Op 14, 18 en 28 november heeft Henk Verhoef Sinterklaasrepertoire gespeeld tijdens de bespelingen. En vanaf 14 november klonken er weer (delen van) Sinterklaasliedjes tijdens het kwartier- en uurspel.

December:

Er zijn Sinterklaas- en Kerstbespelingen, hoewel speciale activiteiten in de binnenstad voor publiek, die rond deze feestdagen gepland zijn, helaas geen doorgang kunnen vinden.